PESTA MUZIK BESAR DI LANGKAWI (I)

PADA 10 November (Khamis) walaupun berangkat terlewat 40 minit kami sekeluarga mendarat selesa di Lapangan Terbang Langkawi. Wakil penganjur One Earth Music Festival sudahpun menunggu dengan van selesanya.
Inilah kali kedua saya tiba di pulau lagenda ini selepas satu dekad. Saya sekadar menemani Az, anak saya yang pemuzik itu.

Wajarlah saya terharu ketika melalui deretan kedai busana dan kafe diselangi resort warnian di kiri kanan jalan. Pelancong luar yang kelihatan ramai—(mereka yang lumayan lari daripada cuaca sejuk negaranya, jenaka seorang penumpang). Memang nyata di kiri kanan jalanan ramai pelancong dari Eropah dan Asia Barat.

Rombongan kami (dipimpin sebaiknya oleh Zarul Albakri) dibawa terus ke resort The Frangipani Langkawi yang terletak indah di tepi laut. Di angkasa kelihatan beberapa pencinta udara sedang melayang diseret pepayung kembang yang warnian juga. Di permukaan laut pula kelihatan empat buah bot laju sedang cergas mengheret penghuni pepayung tersebut. Olehnya, langit senja yang berseri itu bertambah seri.

Sungguh beruntung kali ini saya sempat menyaksikan mentari terbenam. Kali terakhir menyaksikannya sedemikian lebih sedekad lalu ketika di Pantai Timur. Mentari yang bulat garang secara senyap dan pantas ditelan ufuk—seolah diserap laut.

Ketika makan malam saya berkenalan dengan beberapa orang pemuzik jagoan— antaranya dari Indonesia dan Brazil. Saya sebenarnya lebih banyak menyendiri kerana dunia muzik dan dunia puisi sedikit asing. Mereka ghairah bersembang dengan sisipan berulamkan jerit dan gelak yang panjang. Saya bantu ketawa!
Khabarnya, inilah kali pertama pesta irama dicuba secara gengsian di Langkawi. Peminatnya datang dari merata dunia. Saya peneman Az datang dari Bangsar.

Saya nyenyak tidur malam itu.

About samadsaid

Writer
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to PESTA MUZIK BESAR DI LANGKAWI (I)

  1. ashraf says:

    Dah bertahun-tahun dengan blog dan internet,baru sekarang jumpa blog Bapak.rugi sangat rasanya masa..

  2. masyaAllah.tinggi bahasa.Indah sekali.

    Saya ada satu permintaan kepada penulis.

    Saya ada menghasilkan beberapa artikel dan puisi Bahasa Melayu di blog saya.Namun,sehingga sekarang saya masih tidak mempunyai ‘guru’ ataupun pembimbing dalam penulisan saya.

    Ya,saya memang berminat dengan bahasa.Semua bahasa saya berminat.

    Saya mohon untuk penulis yang semakin meningkat nama dan keranuman penulisan ini untuk dinilai dan dikomen pada puisi saya.

    Ini supaya dapat saya meningkatkan lagi mutu kerja saya di samping tidaklah terlalu jauh menyimpang daripada konsep bahasa itu sendiri.

    Ini antara link terbaru puisi yang saya berjaya hasilkan baru-baru ini :
    http://nuruddinazrizulkifli.blogspot.com/2011/11/atmosfera-politik-tercemar-negara.html

    Harap penulis dapat memberi rating dari sudut sastera dan bahasa serta memberi komen dan pandangan terhadap puisi saya itu.

    Boleh selitkan juga sebarang kritikan dan teguran untuk penambahbaikan.

    Harap jika penulis ada masa bolehlah menjenguk ke laman itu.

    Masih dan ingin terus belajar…=)

Leave a Reply

